Wymiary i rodzaje kontenerów

Transport morski jest nieodłącznym elementem transportu międzynarodowego ze względu na koszty oraz efektywność. Przetransportowanie bardzo dużej ilości towaru drobnicowego lub ponadgabarytowego drogą morską, jest zazwyczaj korzystniejsze cenowo niż w przypadku transportu drogowego, szczególnie jeśli ładunek ma do pokonania długą trasę. W transporcie morskim najczęściej wykorzystuje się kontenery jako przestrzeń ładunkową. Różnią się one jednak między sobą ze względu na wymiary oraz przeznaczenie.
Kontener morski
Kontenery morskie są uniwersalne, ponieważ służą do przewozu każdego rodzaju drobnicy. Po odpowiedniej modyfikacji czasami są również używane do transportu ładunków sypkich. W niektórych branżach są wykorzystywane nawet jako kontenery mieszkalne. Ich wymiary różnią się w zależności od ilości i rozmiarów transportowanego towaru. Najpopularniejszym jest dwudziestostopowy kontener, następnie czterdziestostopowy, który jest nieco dłuższy. Z kolei czterdziestostopowy i czterdziestopięciostopowy HC (High Cube) są dłuższe i wyższe od pozostałych.
Kontener chłodniczy
Kontenery chłodnicze wykorzystywane są do transportu towarów, które muszą być przechowywane w stałej temperaturze. Najczęściej są to produkty spożywcze, chociaż zdarza się, że w kontrolowanej temperaturze transportowane muszą być niektóre kosmetyki, chemia oraz ładunki niebezpieczne. Ściany kontenerów chłodniczych są pokryte pianką poliuretanową, dzięki temu są w stanie utrzymać stałą temperaturę. Podczas załadunku takiego rodzaju kontenera należy zostawić niewielką przestrzeń u góry, aby zachować odpowiednią wentylację (to zapobiega skraplaniu się wody).
Pozostałe kontenery
Kontenery z otwartym dachem - wykorzystywane głównie do przewozu towarów, które przekraczają wysokość kontenera lub nie zmieszczą się przez jego drzwi. Niektóre ładunki są tylko ładowane od góry za pomocą dźwigu, wtedy również należy wykorzystać kontener typu open top (otwarty dach). Zdarza się, że osoby odpowiedzialne za organizację transportu morskiego decydują się na transport towarów sypkich tego rodzaju kontenerami. Podobnym rodzajem kontenera jest tak zwany flat rack, który ma otwarty dach oraz boki. Kontener platforma - jest przeznaczony do transportu ładunków ponadgabarytowych. Ich ładowność znacznie przewyższa pozostałe kontenery. Kontener cysterna - jest to kontener w formie zbiornika na towary ciekłe np. chemię lub ciecze. Pojemność takiego zbiornika to ok. 20 tysięcy litrów.
O czym warto pamiętać?
Podczas załadunku kontenera należy zwrócić uwagę na wiele czynników. Pierwszym krokiem będzie wybór odpowiedniego kontenera. Nieprawidłowo dobrany kontener może skutkować niepotrzebnymi dodatkowymi kosztami (kontenery różnią się ceną w zależności od ich rodzaju). Ponadto, jeśli kontener zostanie dobrany niezgodnie z przeznaczeniem, może dojść do uszkodzenia towaru. Następnie należy pamiętać o wadze, która powinna być równomiernie rozłożona na całej powierzchni kontenera oraz nie przekraczać dopuszczalnego przeciążenia. Aby spełnić wymogi wagowe oraz odpowiednio zabezpieczyć ładunki, warto zaplanować rozmieszczenie ładunków na kontenerze. W tym może pomóc aplikacja Smartload - kontenery opisane w tabeli znajdują w zakładce typowe, w przestrzeniach ładunkowych. Uwaga! Wymiary kontenerów mogą się różnić, w zależności od armatora. Można je jednak łatwo modyfikować w aplikacji, za pomocą opcji “dostosuj wymiary”.