Idź do głównej treści

Logistyka e-commerce

Logistyka e-commerce

Proces realizacji zamówień w branży e-commerce zależy od modelu logistycznego danej firmy. Większość sklepów internetowych początkowo decyduje się na tradycyjny model logistyczny z własnym magazynem wysyłkowym. Wtedy firma zajmuje się realizacją całego procesu zamówienia, od kompletacji towaru po wysyłkę oraz rozpatrywanie ewentualnych zwrotów i reklamacji. Jednak niezależnie od wielkości firmy, sprzedawcy często poszukują rozwiązań logistycznych, dzięki którym będą mogli część swoich obowiązków zlecić firmom zewnętrznym.

Modele logistyczne e-commerce 

Outsourcing - w zależności od zawartej umowy między stronami, firma zewnętrzna zajmuje się częścią lub całością procesu logistycznego w danej firmie. Dzięki temu rozwiązaniu sklep internetowy nie musi martwić się np. wynajmem i utrzymaniem powierzchni magazynowej, gdzie przebiega również proces pakowania i wysyłki zamówień. Proces realizacji zwrotów oraz reklamacji zazwyczaj także leży po stronie firmy zewnętrznej.

Dropshipping - w tym modelu producent lub dystrybutor danego towaru jest odpowiedzialny za kompletację i wysyłkę zamówienia. Natomiast sklep internetowy zajmuje się zbieraniem zamówień, obsługą płatności oraz przekazania danych do wysyłki podmiotowi zewnętrznemu. Ewentualne zwroty lub reklamacje zazwyczaj nadal leżą po stronie właściciela sklepu internetowego. Zaletą tego rozwiązania jest brak konieczności inwestowania kapitału w zakup towarów, co za tym idzie brak ryzyka, że towar się nie sprzeda. Ponadto nie trzeba opłacać powierzchni magazynowej, co również znacząco zmniejsza koszty prowadzenia firmy. Z tego powodu sporo początkujących sprzedawców decyduje się na ten model logistyczny.

Private labeling - w języku polskim termin oznacza markę własną. Sklep internetowy zleca produkcję towaru firmie zewnętrznej według swoich wytycznych. Firma produkcyjna umieszcza logo sprzedawcy na wyprodukowanych przedmiotach. W zależności od ustaleń producent może również zajmować się wysyłką produktów. Dzięki temu rozwiązaniu sprzedawca może sporo zaoszczędzić, ze względu na brak konieczności otwierania własnej wytwórni produktów. 

Transport towarów do klienta 

W zależności od wyboru modelu logistycznego należy zadbać o odpowiednią organizację transportu zamówień bezpośrednio do klienta. Jednym z elementów organizacji transportu jest planowanie załadunku towarów. Należy również dobrać odpowiednią przestrzeń ładunkową. Jeśli wysyłka spoczywa po stronie sklepu internetowego, zazwyczaj transport towarów odbywa się za pośrednictwem firm kurierskich. W tym przypadku konieczność planowania załadunku towarów nie jest konieczna. Natomiast, gdy towar wysyłany jest bezpośrednio od producentów lub hurtowi dystrybucja zamówień przebiega za pomocą własnej floty pojazdów. Wtedy należy optymalnie zaplanować rozmieszczenie towaru na pojeździe oraz odpowiednio zabezpieczyć ładunki.

W przypadku standardowych paczek nie ma problemu z zaplanowaniem rozmieszczenia ładunków. Zdarzają się jednak przesyłki o niestandardowych wymiarach np. w branży meblarskiej. Wtedy tradycyjne liczenie metrów ładownych za pomocą kartki i ołówka może się nie sprawdzić. Warto skorzystać z pomocy wizualizacji 3D, dzięki której można w kilka minut profesjonalne zaplanować załadunek - w tym może pomóc aplikacja Smartload. Oprogramowanie przez pierwszy miesiąc jest całkowicie darmowe. Okres próby nie stwarza żadnych zobowiązań. Zarejestruj się i sprawdź możliwości aplikacji.