Rodzaje pojazdów transportowych
Celem i zadaniem spedytora jest m.in dokonanie prawidłowego wyboru przestrzeni ładunkowej odpowiedniej dla danego towaru, jego opakowania, uwarunkowań prawnych i wymogów klienta w kontekście zlecanego przewozu.
Pierwszym krokiem do realizacji powyższego celu jest znajomość zróżnicowanych przestrzeni ładunkowych i umiejętność rozpoznania ich przeznaczenia. Pomóc w tym może poniższy artykuł.
W transporcie drogowym wyróżniamy kilka rodzajów pojazdów ciężarowych w zależności od rodzaju nadwozia m.in:
- Plandeka - jeden z najpopularniejszych pojazdów, ze względu na uniwersalność oraz łatwość z załadunku i transporcie różnego rodzaju towarów. Mogą być ładowane z każdej strony: z boku, góry oraz tyłu. Całość jest zamknięta, dzięki czemu transportowany towar jest zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi.
- Firana - jedna z odmian nadwozia plandekowego. Również ułatwia załadunek i rozładunek ale w tym przypadku bokiem. Nazwa pochodzi od budowy pojazdu, ponieważ po boku zamontowana jest kurtyna na specjalnych prowadnicach.
- Skrzynia - to pojazd z otwartą przestrzenią ładunkową z otwartą górą, otwierane są burty boczne oraz tylna klapa. Taki pojazd sprawdza się np. podczas transportowania urządzeń budowlanych.
- Wywrotka - tzn. ruchoma skrzynia. W tym przypadku skrzynia może przechylać się w bok lub do tyłu, co umożliwia szybki rozładunek sypkich materiałów np. piasku.
- Chłodnia - w tym przypadku nadwozie wyposażone jest w agregat chłodniczy, który pozwala na utrzymanie stałej temperatury. Izoterma natomiast to rodzaj nadwozia, którego materiały utrzymują ciepło wewnątrz pojazdu. Przydatne podczas transportu artykułów spożywczych lub medycznych.
- Cysterna – pojazd wyposażony w zbiornik na gazy, ciecze lub ciała stałe (np. silosy na zboże), które nie mogą być przewożone na standardowych naczepach.
- Kontenery - charakteryzują się montażem w części do zabudowy specjalnego kontenera. Musi być on w pełni dostosowany do potrzeb takiego auta.
Poniżej przedstawiamy szczegółową tabelę z rodzajami i opisem poszczególnych przestrzeni ładunkowych:
Nazwa / link | Zdjęcie | Dane |
---|---|---|
Bus | 8EP 420x220x220 cm | 1500kg 10EP 490x220x230 cm | 1500kg 12EP 520x230x230 cm | 3500kg |
|
Laweta | Od 400 cm długości oraz od 200 cm szerokości. Laweta należy do kategorii ciężarowych - aby mogła przewozić samochód osobowy o wadze 1200-1400kg, jej DMC (dopuszczalna masa całkowita) musi wynosić minimum 2000 kg. | |
Solówka | 10EP 400.8x241x280 cm | 1500kg 15EP 620x245x240 cm | 5000kg 18EP 720x245x240 cm | 6000kg 20EP 820x245x240 cm | 8000kg |
|
Firanka 13,6 Standard |
33EP 1360x245x270 cm | 24000kg | |
Firanka 13,6 MEGA |
Mega 33EP 1360x250x300 cm | 24000kg | |
Firanka 13,6 BDE |
33EP 1360x250x300 cm | 24000kg ze zmienną szerokością burt |
|
Walkingfloor | Dostępne pojemności: 80 m3, 87 m3, 92 m3, 96 m3 55 m3 - opcja, 70 m3 - opcja Grubość podłogi: 6 mm, 8 mm, 10 mm |
|
Kontener 20' | Wymiary wewnętrzne D/SZ/W: 5,9m x 2,35m x 2,395m Wymiary w drzwiach SZ/W: 2,34m x 2,292m Tara: 2370 kg Ładowność: objętość: 33,2 m3, waga: 28230 kg |
|
Kontener 40' | Wymiary wewnętrzne D/SZ/W: 12,032m x 2,352m x 2,395m Wymiary w drzwiach SZ/W: 2,34m x 2,292m Tara: 3980 kg Ładowność: objętość: 66,7 m3, waga: 28470 kg |
|
Kontener 45' | Wymiary wewnętrzne D/SZ/W: 13,553m x 2,426m x 2,684m Wymiary w drzwiach SZ/W: 2,374m x 2,568m Tara: 4450 kg Ładowność: objętość: 88,7 m3, waga: 29050 kg |
|
Coilmulde 13,6 | Wymiary wewnętrzne D/SZ/W: 13,62 x 2,48 x 2,75 m 13,62 x 2,48 x 3 m Długość muldy: od 7 m do 9,2 m Liczba miejsc paletowych: 33 Ładowność: 25000 kg Przeznaczenie: np. transport stali w kręgach |
|
Koffer 13,6 | 33EP 1360x245x270 cm | 24000kg | |
Izoterma 13,6 | 33EP 1360x245x270 cm | 24000kg Utrzymuje stałą temperaturę, jak termos. Nie posiada agragatu chłodzącego. ang. isotherm, niem. Thermo |
|
Chłodnia 13,6 | Masa własna - 9 000 kg Dopuszczalna ładowność - 22 000 kg Objętość załadunkowa - 85 m3 Dł. - 13,31 m, Sz. - 2.48 m, Wys. - 2.60 m Szerokość załadunku - 2.46 m Wysokość załadunku - 2.60 m Utrzymuje stałą temperaturę do przewozu żywności, owoców czy warzyw. |
|
Hakowiec 13,6 | Rodzaje: Hakowiec 8-12 TON (4X2) Hakowiec 10-24 TONY (6X6) Hakowiec 15-24 TONY TON (6X4) Hakowiec 20-26 TON (8X4) Zadania komunalne, budowlane oraz spedycyjne (kontenery). |
|
Zestaw 15,4 (7,7 + 7,7) |
Zestawy przestrzenne - TANDEMY 7,7 m + 7,7 m lub 8,1 m + 7,3 m Szerokość: 2,48 m Wysokość: do 3 m Ładowność: 23,5 t |
|
Platforma 13,6 | Platformy niskopodwoziowe Długość: do 15 m bez pozwoleń Szerokość: 2,48 m bez pozwoleń Wysokość: do 3 m bez pozwoleń Ładowność: do 45 t |
|
Platforma podkontenerowa |
Naczepa podkontenerowa o konstrukcji stałej służy do transportu std. kontenera o dł. od 20' do 45'. Opcje: z generatorem do zasilania kontenerów chłodniczych, z aluminiowymi ramami dla minimalnej masy własnej. Naczepy mogą mieć certyfikat TÜV, certyfikat ADR (dla substancji niebezpiecznych) lub certyfikat Huckepack. |
|
Platforma rozciągania / dłużyca / Semi |
Długość: do 37 m / rozciągana Szerokość: 2,75 - 3 m Wysokość: ok. 3 - 3,15 m Ładowność: do 60 t Sposób załadunku: naczepa otwarta Przeznaczenie: ciągniki, maszyny gabarytowe, elementy gabarytowe |
|
Tiefbett | Długość: do 25 m Wysokość: ok. 3,3 - 3,75 m Ładowność: do 35 t Sposób załadunku: naczepa otwarta |
|
Specjalistyczne niskopodwoziowe | Naczepa typu Baggerbrücke Naczepa typu Semi 4-osiowa Mulda Naczepa typu Semi Tele 48m Naczepa typu Talesattel 29m - 48m |
|
Kesselbrücke | tzw. Tabor zagłębiany Naczepa typu Tiefbett 2-osiowa Naczepa typu Tiefbett 3-osiowa Naczepa typu Tiefbett 4-osiowa Naczepa typu Tiefbett 4-osiowa + dolly Naczepa typu Tiefbett 4-osiowa + 2 x dolly Naczepa typu Kesselbrücke 3-osiowa Naczepa typu Kesselbrücke 3-osiowa + dolly Naczepa typu Kesselbrücke 4-osiowa Naczepa typu Kesselbrücke 4-osiowa + dolly |
|
HDS | Parametry dźwigu HDS: dźwig HDS 33TM - Palfinder - model PK 32080D. max. wys. robocza dźwigu - 18m max. wys. robocza dźwigu z bocianem - 28m max. promień pracy - zasięg 24,5m dodatkowy bocian hydrauliczny 10m udźwig dźwigu - 6,7 tony przy 4m |
|
Cysterna | Cysterna paliwowa STB Pojemność brutto V: 38 m3 Pojemność netto: 36,1 m3 Materiał: Alustar/Elongal. Grubość ścianek zbiornika: min. 5.0 mm Temperatura robocza: -20 + 50 stopni C. Ciśnienie testowe: 0.25 + h bar Masa pustego pojazdu: 5800 kg Teoretyczna ładowność: 29 3000 kg |
|
Wywrotka | Kubatura: od 45 do 67 m 3 Masa od: 5950 kg Długość wewnętrzna: 11200 mm Wys. wewnętrzna: od 1650 do 2400 mm |
|
ADR | Szerokość: 2550 mm Długość: 13400 mm Wysokość: 3780 mm Pojemność zbiornika: 51000 dm3 - 53000 dm3 3 komory (15000, 21000-23000, 15000) falochron w I, III komorze, średnice dekli ⌀ 300 mm, ⌀ 500 mm Materiał zbiornika: stal kwasoodporna - 1,4571, Z6CNDT17. |
Teraz wybór odpowiedniej przestrzeni nie powinien dla Ciebie stanowić problemu. Jeśli mimo to nie wiesz, jaka przestrzeń ładunkowa będzie odpowiednia, aby pomieścić Twój załadunek to zarejestruj się i wypróbuj za darmo nasz planer załadunku.
Przeczytaj także: Rodzaje palet transportowych Smartload