Idź do głównej treści

Urządzenia umożliwiające załadunek i rozładunek towaru

Urządzenia umożliwiające załadunek i rozładunek towaru

Ręczny załadunek i rozładunek towarów w branży TSL jest obecnie bardzo rzadko praktykowany. Zazwyczaj przedsiębiorstwa posiadają urządzenia ułatwiające oba procesy. Dzięki temu praca jest wykonana sprawnie, a towar jest bezpiecznie przenoszony. 

Urządzenia te różnią się w zależności od rodzaju transportowanego towaru oraz przestrzeni ładunkowej. W przypadku transportu drogowego do załadunku i rozładunku towaru najczęściej wykorzystuje się różnego rodzaju wózki widłowe. Dzięki temu w sprawny sposób towar typu paleta lub skrzynia może zostać przetransportowany z magazynu na miejsce załadunku i odwrotnie. Niektóre pojazdy dostępne na rynku posiadają także tzn. windę załadowczą, która jest dodatkowym ułatwieniem procesu. Istnieje także możliwość dokupienia i późniejszego zamontowania takiego sprzętu. Innym rozwiązaniem jest auto wyposażone w suwnice lub rampę. Podobnym sprzętem do wózka widłowego jest tzn. wózek samojezdny, który umożliwia umieszczenie i przesuwanie palety na naczepie bez konieczności wchodzenia na nią przez pracownika. Takie urządzenie jest niezwykle przydatne, gdy np. do załadowania lub rozładowania jest mały bus, na którym jest niewiele miejsca. W przypadku transportu belek lub rur wykorzystuje się małe żurawie, które wyposażone są w hak ułatwiający przenoszenie tego typu ładunków. Natomiast towary o większych gabarytach np. kontenery czy maszyny ładowane i rozładowywane są za pomocą samochodów wyposażonych w HDS (hydrauliczny dźwig samochodowy). 

Przykład pojazdu z HDS i wózka widłowego 

Z kolei w transporcie morskim korzysta się najczęściej z dźwigów i suwnic do przenoszenia kontenerów. Suwnice dzielą się na tzw. nabrzeżne, które służą do rozładunku i załadunku statków, natomiast suwnice bramowe wykorzystywane są do przenoszenia kontenerów znajdujących się na placu w porcie. Obecnie większość portów posiada narzędzia umożliwiające sprawny załadunek i rozładunek statków, jednak nadal w mniejszych portach zdarza się, że konieczne wybranie statku, który posiada własny sprzęt. W przypadku mniejszych ładunków pracownicy również korzystają z wózków widłowych czy sztaplarek. W portach zazwyczaj ładunki przygotowywane są dalszego transportu drogowego lub kolejowego. Niektóre porty posiadają nowoczesne urządzenia do manipulacji kontenerami tzn. Kalmary. To urządzenie niewielkich rozmiarów, zazwyczaj autonomiczne, które umożliwia obsługę kontenerów w nawet trudno dostępnych miejscach, dlatego jest to alternatywa dla suwnic bramowych. Innym tego typu rozwiązaniem są pojazdy "Reach Stacker", które również umożliwiają sprawne i bezpieczne przenoszenie kontenerów morskich, jednak są one większych rozmiarów w porównaniu z Kalmarami. Do rozładunku i załadunku materiałów sypkich, takich jak węgiel wykorzystuje się ładowarko-zwałowarki lub wywrotnice wagonowe. Dzięki tym urządzeniom można jednocześnie rozładować np. statek a załadować wagon, którym następnie przetransportowywany jest węgiel w głąb lądu. 

Przykład suwnicy bramowej(po lewej stronie) i suwnicy nabrzeżnej (po prawej stronie)

Obecnie na rynku znajdziemy wiele sprzętów ułatwiających załadunek i rozładunek towaru. Warto sprawdzić dedykowane dla danego ładunku narzędzia. Ponadto trzeba wziąć pod uwagę, jakim sposobem będzie transportowany towar. W planowaniu załadunku na pojeździe, kontenerze czy palecie niezmiennie pomaga aplikacja Smartload.