Obliczanie kosztów transportu drogowego oraz metrów ładownych. Jak można zaoszczędzić na przewozie towaru?
Obliczanie kosztów transportu drogowego towarów wymaga uwzględnienia kilku kluczowych czynników, takich jak długość trasy, koszty paliwa, ubezpieczenie ładunku, opłaty dodatkowe oraz ilość zajmowanych metrów ładownych przez towar. Dlatego tak istotną umiejętnością w branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) jest dokładne obliczanie LDM (metrów ładownych). Posiadanie tej wiedzy pozwala na optymalizację kosztów związanych z transportem, co przekłada się na znaczne oszczędności.
Na końcowy koszt transportu towaru składa się wiele pomniejszych czynników. Jednym z nich jest długość trasy, jaką towar ma do przebycia. Następnie należy sprawdzić aktualną stawkę na rynku za kilometr. Będzie to oczywiście orientacyjna wartość, jednak podczas szacunków warto brać ją pod uwagę. Oczywiście istotnym czynnikiem jest to, ile miejsca ładunkowego zajmuje dany towar, czy będzie potrzeby transport dedykowany czy doładunkowy. Kolejno koszty paliwa na podstawie aktualnych cen oraz ewentualne opłaty za korzystanie z dróg szybkiego ruchu. Istotne jest także ubezpieczenie i należy jest wliczyć w koszta, jak inne koszty operacyjne. Na koniec warto również pamiętać o marży dla firmy, która może być bardzo zróżnicowana.
Jak obliczyć metry ładowne i stawkę za transport?
Metr ładowny (LDM) to jednostka miary używana w transporcie drogowym do określenia przestrzeni ładunkowej zajmowanej przez towar na naczepie. Ustalenie ile metrów ładownych zajmuje dany towar, a ile pozostało jeszcze wolnych, jest niezwykle istotne w planowaniu załadunku, dzięki temu można zoptymalizować przestrzeń ładunkową a tym samym zmniejszyć koszty transportu. Metr ładunkowy to odcinek długości 1 metra na całej szerokości naczepy, w którym towar jest załadowany. Przyjmuje się, że szerokość naczepy wynosi standardowo 2,4 metra. Aby obliczyć, ile metrów ładunkowych, które zajmuje dany ładunek, znając wymiary towaru, można użyć poniższego wzoru:
Jednak często zdarzają się przypadki, w których powyższym wzorem nie jesteśmy w stanie policzyć metrów ładunkowych. Będą to przypadki ładunków o niestandardowych kształtach i wymiarach np. maszyny przemysłowe, konstrukcje stalowe czy niektóre meble. Zdarza się, że planowanie załadunku może dodatkowo utrudnić zróżnicowana piętrowalność ładunków. Często w jednym transporcie znajduje się kilka towarów niepiętrowalnych, pozostałe natomiast są piętrowalne.
Natomiast obliczenie stawki za transport może wyglądać następująco:
Przykładowy wzór na obliczenie stawki:
Stawka = (Stawka za kilometr * Odległość) + Koszty paliwa + Opłaty drogowe + Koszty dodatkowe + Marża zysku
Przykład:
Odległość: 300 km
Stawka za kilometr: 2 zł/km
Koszty paliwa: 300 zł
Opłaty drogowe: 50 zł
Koszty dodatkowe: 100 zł
Marża zysku: 20%
Stawka = (2 zł/km * 300 km) + 300 zł + 50 zł + 100 zł = 950 zł
Marża zysku = 950 zł * 20% = 190 zł
Całkowita stawka: 950 zł + 190 zł = 1140 zł
Taka stawka uwzględnia wszystkie koszty związane z przewozem towaru oraz dodaje zysk dla firmy transportowej.
Co zrobić w przypadku towarów niestandardowych i jak zaoszczędzić na transporcie?
W przypadku niestandardowych ładunków, ułożenia których nie jesteśmy w stanie rozpalować na kartce i obliczyć powyższym wzorem, warto skorzystać z pomocy aplikacji. Smartload to intuicyjne narzędzie do profesjonalnego planowania załadunku, które umożliwia dodanie ładunków o niestandardowych wymiarach. Ponadto na bieżaco pokazuje zajęte oraz wolne LDM podczas układania towaru na przestrzeni ładunkowej. Dzięki temu w szybki i prosty sposób możliwe jest oszacowanie kosztów transportu danego towaru. Inteligentny algorytm optymalnie rozmieszcza towar na naczepie, zyskując nawet do 24% więcej miejsca. Aplikacja ponadto zasugeruje odpowiedni pojazd, aby nie przepłacać za transport. Oferujemy 14-dniowy okres próbny dla nowych użytkowników. Zarejestruj się i zaoszczędź na transporcie!