Idź do głównej treści

Rodzaje i wymiary kontenerów morskich

Rodzaje i wymiary kontenerów morskich

Transport morski jest nieodłącznym elementem transportu międzynarodowego pod względem kosztów i efektywności. Przewóz bardzo dużej ilości towarów drobnicowych lub ponadgabarytowych drogą morską jest zwykle bardziej opłacalny niż w przypadku transportu drogowego, zwłaszcza jeśli ładunek ma do pokonania długą trasę. W transporcie morskim kontenery są najczęściej wykorzystywane jako przestrzeń ładunkowa. Różnią się jednak od siebie wymiarami i przeznaczeniem.

Kontener morski

Kontenery morskie są uniwersalne, ponieważ służą do transportu wszelkiego rodzaju ładunków drobnicowych. Po odpowiedniej modyfikacji czasami wykorzystywane są również do transportu ładunków masowych. W niektórych gałęziach przemysłu są nawet używane jako kontenery mieszkalne. Ich wymiary różnią się w zależności od ilości i gabarytów przewożonego towaru. Najbardziej popularny jest kontener dwudziestostopowy, następnie kontener 40 stopowy, który jest nieco dłuższy. Z kolei 40-stopowe i 45-stopowe HC (High Cube) są dłuższe i wyższe od pozostałych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontener chłodniczy

Kontenery chłodnicze służą do transportu towarów, które muszą być utrzymywane w stałej temperaturze. Najczęściej są to produkty spożywcze, choć zdarza się, że niektóre kosmetyki, chemikalia i towary niebezpieczne muszą być przewożone w temperaturze kontrolowanej. Ściany kontenerów chłodniczych pokryte są pianką poliuretanową, dzięki czemu jest w stanie utrzymać stałą temperaturę. W przypadku załadunku tego typu pojemników należy pozostawić niewielką przestrzeń u góry, aby zapewnić odpowiednią wentylację (zapobiega to skraplaniu).

Pozostałe kontenery 

Kontenery otwarte – stosowane głównie do transportu towarów, które przekraczają wysokość kontenera lub nie mieszczą się w jego drzwiach. Niektóre ładunki są ładowane tylko od góry za pomocą dźwigu, wtedy należy również użyć otwartego kontenera. Zdarza się, że osoby odpowiedzialne za organizację transportu morskiego decydują się na przewóz towarów sypkich w tego typu kontenerach. Podobnym typem kontenera jest tzw. flat rack, który również posiada otwierany dach, ale także boki. Kontener platformowy - przeznaczony do przewozu towarów ponadgabarytowych. Ich ładowność jest znacznie większa niż pozostałych kontenerów. Kontener cysterna – jest to kontener w formie pojemnika na towary płynne np. chemikalia lub płyny. Pojemność takiego zbiornika to około 20 000 litrów.

O czym warto pamiętać?

Podczas załadunku kontenera należy zwrócić uwagę na wiele czynników. Pierwszym krokiem będzie wybór odpowiedniego kontenera, który będzie adekwatny do przewożonego towaru. Źle dobrany kontener może wiązać się z dodatkowymi kosztami (kontenery różnią się ceną w zależności od rodzaju). Ponadto pojemnik nie jest dobrany zgodnie z jego przeznaczeniem, towar może ulec uszkodzeniu. Następnie pamiętaj o wadze, która powinna być równomiernie rozłożona na całej powierzchni pojemnika i nie przekraczać dopuszczalnego obciążenia. Aby spełnić wymagania wagowe i odpowiednio zabezpieczyć ładunki, warto zaplanować rozmieszczenie ładunków na kontenerze. Pomoże w tym aplikacja Smartload - opisane w tabeli kontenery znajdują się w zakładce typowej, w przestrzeniach ładunkowych. Uwaga! Wymiary kontenerów mogą się różnić w zależności od armatora. Można je jednak łatwo modyfikować w aplikacji, korzystając z opcji „dostosuj wymiary”.

 

WYPRÓBUJ SMARTLOAD PRZEZ 14 DNI ZA DARMO! >>>