Idź do głównej treści

Wpływ sztucznej inteligencji na branżę TSL

Wpływ sztucznej inteligencji na branżę TSL

Sztuczna inteligencja (SI) odgrywa coraz większy wpływ na wiele obszarów gospodarki. Przyczynia się to bezpośrednio do wzrostu wydajności i rozwoju m.in. branży transportowej, logistycznej, a nawet spedycyjnej. Dzięki SI możliwe jest efektywniejsze prognozowanie popytu, zarządzanie zapasami, czy optymalizacja trasy oraz kierowanie flotą pojazdów.

Jakie możliwości daje sztuczna inteligencja w branży TSL?

Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do planowania i zarządzania zapasami danego produktu, dzięki dokładnej analizie zapotrzebowania czy historii sprzedaży. Możliwość przetwarzania ogromnych ilości informacji w bardzo krótkim czasie daje szansę prognozowania trendów sprzedażowych. Takie rozwiązanie pozwala na uniknięcie nadwyżki produktów, zmniejszając ryzyko strat dla przedsiębiorstwa. Dzięki zaawansowanym algorytmom jesteśmy w stanie przewidzieć przyszłe trendy, dostosowując nie tylko produkcję, ale także marketing, czy strategie reklamowe. Sztuczna inteligencja daje możliwość także ciągłego monitorowania sprzedaży oraz dostępnych produktów wysyłając jednocześnie informację o ewentualnych brakach do systemu. Z pomocą SI przedsiębiorstwa są w stanie zoptymalizować trasę i zarządzać flotą pojazdów w bardzo zaawansowany sposób. Systemy zbierają informacje o natężeniu ruchu na drogach, warunkach atmosferycznych, korzystając m.in. z kamer miejskich i nawigacji GPS. Dzięki temu planując optymalną trasę, zmniejszane są koszty i czas dostawy towaru. Monitorując na bieżąco położenie pojazdów, SI może zarządzać poszczególnymi jednostkami. Wobec tego w przypadku sytuacji awaryjnej ma możliwość wysłania drugiego pojazdu w dane miejsce, niwelując w ten sposób ewentualne opóźnienia. Sztuczna inteligencja odgrywa także kluczową rolę w przypadku autonomicznych ciężarówek, czy dronów dostarczających przesyłki. SI pozwala na integrację pojazdów ze sobą oraz ich zdalne sterowanie. Takie rozwiązania przyczyniają się do automatyzacji i robotyzacji wielu procesów logistycznych, nie tylko transportowych. W niektórych przedsiębiorstwach już wykorzystuje się maszyny, które automatycznie sortują, pakują oraz ładują naczepy. Ponadto od pewnego czasu obserwuje się trend zastępowania pracowników np. chatbotami, które szybko i automatycznie wysyłają odpowiedź do klienta. Przyczynia się to bezpośrednio do poprawy obsługi klienta nie tylko dzięki nieustannemu kontaktowi, ale także możliwości śledzenia przesyłki, przesyłania lokalizacji paczki, czy natychmiastowemu reagowaniu na powstałe problemy. Jednak to nie oznacza, że w każdym z tych sektorów ludzie przestaną być całkowicie zatrudniani. Obsługa klienta nadal potrzebuje i będzie potrzebować pracowników, którzy będą mogli rozwiązywać bardziej skomplikowane problemy. Taka sama sytuacji dotyczy kierowców, pracowników produkcji czy spedytorów.

Jak zagrożenia może stanowić sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja nadal się rozwija i nie jest pozbawiona błędów. Ponadto niesie ze sobą pewne zagrożenia, również w logistyce. W przypadku flot pojazdów sterowanych za pomocą SI może wkraść się błąd lub wirus, który spowoduje kolizję pojazdów i ogromny w skutkach wypadek. Bez odpowiednich mechanizmów i regulacji sztuczna inteligencja może działać nieprawidłowo, wprowadzając w błąd i powodując straty również na poziomie produkcji towarów. Ponadto wykorzystanie najnowszych technologii wymaga odpowiedniego przeszkolenia personelu, co wymaga czasu. Powstają również problemy natury etycznej, ze względu na zagrożenie prywatności klientów, ponieważ w swoich działaniach marketingowych wykorzystuje również wrażliwe dane użytkowników, aby lepiej dopasować dany produkt do konkretnej jednostki. Jednak mimo tych zagrożeń, warto być na bieżąco z najnowszymi odkryciami ze świata technologii oraz w przemyślany sposób wprowadzać innowacje do swojej firmy. 

Przeczytaj także: Nowoczesne rozwiązania w transporcie i logistyce