Idź do głównej treści

Załadunek z uwzględnieniem nacisku na osie - jak uniknąć kar i zoptymalizować załadunek?

Załadunek z uwzględnieniem nacisku na osie - jak uniknąć kar i zoptymalizować załadunek?

Niewłaściwe rozmieszczenie ładunku w transporcie drogowym może prowadzić do poważnych konsekwencji: przekroczenia nacisku na osie, uszkodzeń pojazdu i towaru, a także wysokich mandatów. Dlatego firmy z branży TSL coraz częściej korzystają z aplikacji do planowania załadunku 3D, takich jak Smartload, by zapewnić zgodność z lokalnymi przepisami transportowymi w wielu krajach m.in. Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii.

📌 Dlaczego kontrola nacisku na osie jest ważna?

W transporcie liczy się nie tylko masa całkowita pojazdu, ale przede wszystkim prawidłowe rozmieszczenie towaru i nacisk na osie. Przekroczenie dopuszczalnych wartości może oznaczać:

👉 Mandaty za przekroczenie nacisku na osie - sięgające kilkunastu tysięcy złotych,
👉 Zatrzymanie pojazdu przez ITD, BAG, DVSA,
👉 Konieczność reorganizacji załadunku lub zmiany trasy,
👉
 Przyspieszone zużycie osi, zawieszenia i opon.

🚛 Normy nacisku na osie [PL / DE / UK] - porównanie

Polska

➡️ Maksymalny nacisk na pojedynczą oś napędową wynosi 11,5 t - to ogólny limit dla pojazdów dwuosiowych i więcej 

➡️ Na niektórych drogach lokalnych lub gruntowych limit może być ograniczony do 10 t lub 8 t, co jest zaznaczone znakami drogowymi 

➡️ Nacisk na oś podwójną (tandem) zależy od rozstawu osi:

  • poniżej 1,0 m - ok. 11,5 t,

  • od 1,0 do 1,3 m - ok. 16 t,

  • od 1,3 do 1,8 m - ok. 18 t,

  • powyżej 1,8 m - nawet ok. 20 t

Niemcy

➡️ Limit nacisku na pojedynczą oś nienapędową wynosi do 10 t.

➡️ Limit dla pojedynczej osi napędowej (drive axle) - do 11,5 t

➡️ Oś podwójna (tandem) - dopuszczalny nacisk zależy od rozstawu osi, w praktyce możliwy do 19 t, przy spełnieniu warunków technicznych (bliźniacze koła, zawieszenie, dopuszczony typ).

Wielka Brytania

➡️ Dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś napędową sięga 11,5 t (dla osi napędowej).

➡️ Dla pojedynczej osi nienapędowej limit wynosi 10 t.

➡️ Limit osi podwójnej w UK najczęściej wynosi 16,5 t, z kolei oś potrójna (tridem) może osiągać nawet 25 t, zależnie od konfiguracji pojazdu

* Polska: ograniczenia lokalne mogą obniżać do 10 t lub 8 t

📙 Smartload umożliwia:

Precyzyjne rozmieszczenie towaru z uwzględnieniem nacisku na osie,
Wybór rodzaju pojazdu: ciągnik, naczepa, zestaw, solo,
Podgląd i wizualizację nacisku na osie w czasie rzeczywistym,
Sygnalizację przeciążeń przestrzeni ładunkowej 

📈 Korzyści dla firm transportowych dzięki Smartload:

👉 Uniknięcie kar i mandatów,
👉 Zoptymalizowane rozmieszczenie ładunku i zużycie pojazdu,
👉 Łatwa weryfikacja zgodności z przepisami,
👉 Profesjonalny wizerunek firmy transportowej i bezpieczeństwo na drodze,
👉 Transparentność wobec klienta dzięki możliwości pobrania i przesłania projektu wizualizacji załadunku.

🧭 Podsumowanie

W dobie rosnących kontroli drogowych i restrykcyjnych przepisów, planowanie załadunku z uwzględnieniem nacisku na osie jest nie tylko obowiązkiem, ale też sposobem na realne oszczędności. Dzięki aplikacji Smartload, firmy transportowe mogą działać zgodnie z prawem, efektywnie planować trasy i eliminować ryzyko przeciążenia osi.

Przeczytaj także: Smartload z nowymi funkcjami i ulepszeniami: szybsze planowanie załadunku i praca zespołowa w czasie rzeczywistym.