LDM - co to jest? Jak rozmieścić ładunki na naczepie?
Ręczne rozmieszczanie ładunku, a LDM - w praktyce
Rozmieszczanie ładunku czy palet na naczepie nie jest problemem nawet w pamięci lub na kartce, jeśli palety mają standardowe wymiary. Na standardowym pojeździe jest to dość łatwe. Łatwo jest sprawdzić ile palet wejdzie na tira. Trudności zaczynają się, gdy mamy nietypowy pojazd i nietypowy ładunek. W takim przypadku na ustalenie zajętości przestrzeni dla na przykład 10 pojazdów z nietypowymi ładunkami możemy poświęcić wiele godzin oraz wzrasta ryzyko błędu. W spedycji natomiast sytuacje takie zdarzają się często, jak choćby podczas planowania transportu centrali klimatyzacyjnych na zamówienie czy podobnych urządzeń i maszyn. Rzadko mają one ustandaryzowane wymiary.
Z pomocą przychodzi darmowy program do planowania załadunku Smartload.pl. Już w wersji bezpłatnej użytkownik może zdefiniować własny rozmiar pojazdu oraz własne wymiary ładunku.
Rozmieszczanie łatwe, jak gra w tetrisa
Program obsługuje ładunki spedycji drogowej, a także dzięki wykorzystaniu systemu jednostek imperialnych (cale, funty) świetnie nadaje się do obsługi kontenerów i innych przestrzeni ładunkowych w transporcie morskim.
Program pracuje w 2 darmowych trybach:
Standard – tutaj użytkownik tylko podaje dane ładunku, a system sam dobiera pojazd
Advanced – można dodać swój pojazd i swoje ładunki o typowych lub niestandardowych wymiarach i uzyskać optymalne rozmieszczenie.
Kubatura zajęta na pojeździe lub kontenerze również jest na bieżąco wyliczana. Ponadto podajemy ile jest zajętych LDM (loading metres).
TESTUJ ZA DARMO >>>
LDM - czy naprawdę jest potrzebny? Co to jest i jak się wylicza.
Sektor spedycji i transportu to wyspecjalizowane środowisko, używające nawet swoich własnych jednostek miary, z czego nie każdy zdaje sobie sprawę. Ładowność pojazdu to nie tylko tony i kilogramy, ale także LDM - loading meters. Co to jest LDM i co oznacza?
Nie należy mylić LDM z metrem bieżącym (mb) czy też metrem kwadratowym (m2).
LDM to tak naprawdę przestrzeń naczepy o długości metra, a szerokości tejże naczepy. Jak jednak szybko sprawdzić ile LDM zajmie dany towar, zwłaszcza, gdy jest to towar o wymiarach niestandardowych?
1 LDM = 2.4 m x 1m = 2.4 m2
Zwykle przyjmuje się jako szerokość naczepy 240 cm. Łatwo więc wyprowadzić, że prostokąt będący metrem ładunkowym to "pasek" 240 x 100 cm. Popularne firanki lub plandeki, czyli 90% TIRów jakie spotykamy na drogach to 13,6 LDM-owe pojazdy.
Wynika stąd, że towar na nich transportowany może zająć miejsce 2,4 metra razy 13,6 metra, co daje 32,64 m2. W tym więc przypadku 13,6 LDM równe jest niespełna 33 metrom kwadratowym (m2).
O konieczności wykonywania tych obliczeń, jak i wielu innych możemy zapomnieć korzystając ze smartload.pl – program w tym wszystkim nas wyręcza i podaje gotowe wyniki. Rozmieszczony raz towar można skorygować przesuwając ładunki za pomocą funkcji Drag and Drop, czyli przez przeciągnięcie ich myszką w inne miejsce pojazdu lub poza pojazd.
Smartload.pl tworzony był w okresie 2016 – 2021 i jest ciągle rozwijany. Oficjalny start programu datowany jest na listopad 2021 roku. W programie użyto wielu zaawansowanych, autorskich algorytmów, we współpracy z naukowcami z Politechniki Gdańskiej, Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki. Już teraz ze smartload.pl korzysta wiele firm z Polski, Europy i całego świata.