Logistyka Branży E-commerce w Okresie Świątecznym. Jak wyglądają przygotowania i co się dzieje po świętach?
W ostatnich latach coraz więcej osób decyduje się na zakupy online. Dlatego branża e-commerce odnotowuje ciągły progres. Jednak dopiero przed świętami wiele firm odczuwa ogromny wzrost ilości zamówień! Z kolei po świętach magazyny są pełne nieudanych prezentów w postać zwrotów lub nieodebranych przesyłek. Dlatego efektywna logistyka w tym czasie to prawdziwe wyzwanie.
Przedświąteczne wyzwania logistyczne
Jednym z pierwszych wyzwań jest zwiększony ruch przesyłek na magazynie ze względu na wzrost liczby zamówień. Dlatego warto odpowiednio wcześnie przeanalizować dane z poprzednich lat. Pozwoli to na odpowiednie przygotowanie m.in. przestrzeni magazynowej, siły roboczej oraz zatowarowania. W ten sposób unika się ewentualnych braków w personelu czy miejsca na magazynie. Czasami należy również przeorganizować magazyn, aby najczęściej wysyłane towary, umieścić w łatwo dostępnym miejscu. Zmieniając układ regałów i towaru skraca się czas od przygotowania zamówienia do wysyłki. Czasem jednak przestrzeń magazynowa może okazać się niewystarczająca, warto więc rozważyć ewentualnie powiększenie lub wynajem dodatkowej hali. W przypadku małych firm przydatne mogą okazać się np. Magazyny Self-Storage. Natomiast większe firmy przed okresem świątecznym szczególną uwagę zwracają na automatyzację procesów logistycznych, aby zwiększyć efektywność i przepustowość magazynu. Inwestycje w nowoczesne technologie i systemy monitorujące znacząco ułatwiają oraz przyspieszają wysyłkę towaru. Wiele firm w tym okresie planuje dodatkowe odbiory i wysyłki towarów przez firmy kurierskie lub firmy transportowe. Mimo powyższych działań prawdopodobnie opóźnienia w transporcie towaru będą nieuniknione. Należy więc umieścić informacje na stronie internetowej o dłuższym niż zwykle, czasie dostawy zamówień. Jest to niezwykle ważne, ponieważ zamawiane w tym czasie produkty, są przeznaczone najczęściej na prezenty i muszą dotrzeć do klientów przed świętami. Jeśli jednak czas oczekiwania na zamówienie dodatkowo się wydłuży, można zaplanować odpowiednią pulę gratisów do takich paczek. Będzie to rekompensata za przedłużający się czas realizacji zamówienia. Okres przedświąteczny w branży e-commerce to wyjątkowy czas, dlatego warto pozostać uważnym i elastycznym w obliczu pojawiających się problemów logistycznych.
Poświąteczne strategie w branży e-commerce
Niestety, nie wszystkie prezenty okazują się udane. Czas poświąteczny to okres wyjątkowo dużej ilości zwrotów. Warto mieć to na uwadze planując pracę po krótkiej przerwie. Skuteczne zarządzanie zwrotami jest wtedy kluczowe. Należy zadbać o szybką i łatwą politykę zwrotów, ustalić priorytety, odpowiednie monitorowanie przesyłek, aby proces ten przebiegł, jak najszybciej. Można w tym czasie zatrudnić również dodatkowe osoby na dziale obsługi klienta, które będą odpowiadać na wszelkie pytania klientów oraz zadbać o staranne opisy produktów. Dzięki takim działaniom odpowiednio wcześnie można zminimalizować ryzyko zwrotu towaru. Po wykonaniu najpilniejszych zadań, w nowym roku przystępuje się do analizy danych sprzedażowych, które pozwolą na planowanie zasobów na przyszłe sezony. Okres poświąteczny to także dobry czas na wyprzedaż towarów świątecznych, aby pozbyć się zalegających nadwyżek towaru i przygotować miejsce nowym produktom. Na podstawie analiz warto wyciągnąć również wnioski i ustalić przyszłe strategie działania np. dotyczących jakości obsługi klienta czy szybkości dostarczenia towaru. Okres poświąteczny to również dobry czas na planowanie i testowanie nowych modeli biznesowych. Warto pozostać więc analizować i szybko reagować na zmieniające się trendy w branży oraz logistyce, aby nie pozostać w tyle za konkurencją.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii to oszczędność czasu i pieniędzy. Jest to szczególnie ważne w okresie natężonego ruchu w logistyce. W planowaniu załadunku niezawodnie pomoże aplikacja Smartload! Dzięki niej oszczędzisz cenny czas i zredukujesz puste przebiegi. Program umożliwia stworzenie wizualizacji, którą możesz następnie przesłać jako wytyczne na magazyn. Wejdź i sprawdź!