Outsourcing w branży TSL
Wiele przedsiębiorstw decyduje się na przekazanie pewnej części zadań firmom zewnętrznym. Dzięki takiej decyzji firmy minimalizują koszty oraz zwiększają efektywność swojej działalności, skupiając się konkretnych procesach wewnętrznych. Praktykę tę nazywamy outsourcingiem, która jest stosowana w różnych branżach m.in. transporcie, spedycji i logistyce.
Outsourcing w branży TSL dotyczy wielu procesów m.in. transportu i zarządzania flotą pojazdów, logistyką i zarządzania magazynami, spedycji, a nawet usług celnych. W poniższym artykule opisujemy kilka możliwych rodzajów outsourcingu oraz ich wady i zalety.
Rodzaje Outsourcingu w branży TSL
Outsourcing transportu polega na przekazaniu części zadań firmom zewnętrznym. Zazwyczaj zleceniodawcą jest firma spedycyjna lub produkcyjna a zleceniobiorcą firma transportowa, która posiada własną flotę pojazdów. Zleceniobiorca w tym przypadku zarządza swoimi pojazdami, odpowiada za sprawdzanie ich stanu technicznego, zajmuje się naprawami. Po ustaleniu szczegółów zlecenia, firma transportowa zgodnie z wytycznymi dostarcza towar do odpowiedniego miejsca, na polecenie zleceniodawcy. Taka współpraca może mieć charakter jednorazowy lub cykliczny. Na taką współpracę decydują się firmy, które najczęściej nie posiadają własnej floty pojazdów, w celu zwiększenia swojej skuteczności i poszerzenia oferty. Dzięki takiemu rozwiązaniu są w stanie obsłużyć większą ilość klientów, niezależnie od ich wymagań, czy miejsca zlecenia. Zdarzają się również sytuacje wyjątkowe w firmach, które posiadają własne auta, jednak z wyniku nieoczekiwanego zdarzenia, muszą znaleźć zastępstwo, poszukując firmy zewnętrznej, której mogliby powierzyć dane zlecenie.
Outsourcing usług spedycyjnych to na przekazanie części obowiązków tj. planowanie tras, szacowanie czasu i kosztów dostawy, monitorowanie ładunków, negocjacje z przewoźnikami firmom zewnętrznym. Najczęściej z tego rodzaju usług korzystają firmy produkcyjne z różnorodnych branż. Firmy spedycyjne mają niezbędną wiedzę oraz doświadczenie, aby optymalnie planować trasy dostawy towarów, uwzględniając zmieniające się czynnik m.in. ograniczenia ruchu drogowego oraz wymagane pozwolenia na transport. Spedycje często posiadają własną bazę przewoźników, negocjując korzystne stawki cenowe dla swoich klientów. W celu wybrania optymalnego rodzaju pojazdu, spedytorzy m.in. planują rozmieszczenie towaru na naczepie przed transportem. Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu mogą również ograniczać koszty przewozu. Często firmy spedycyjne również rozwiązują wszelkie nieoczekiwane problemy na trasie, są pośrednikiem pomiędzy kierowcą a klientem.
Outsourcing usług celnych wykorzystywany jest przez producentów, przewoźników i spedytorów w zależności od zapotrzebowania i rodzaju transportu. Przepisy celne bywają bardzo skomplikowane, dlatego wiele firm decyduje się na powierzenie tego procesu agencjom celnym. Zajmują się one wszelkimi formalnościami m.in. Obliczanie cła i podatku podczas importu lub eksportu towaru, wypełnianiem deklaracji celnych (informacje o towarze, ich wartości i ilości, kraju pochodzenia). Ponadto agencje dbają i monitorują cały proces celny oraz przygotowują odpowiednie dokumenty tj. zaświadczenia o pochodzeniu towaru, oraz certyfikaty celne. Jeśli możliwe jest uproszczenie procedury, agencja również zajmuje się ich maksymalnym skróceniem. Dodatkowo przedsiębiorstwa korzystające z outsourcingu celnego mogą liczyć na wsparcie podczas ewentualnych problemów celno-skarbowych, ponieważ agencje reprezentują swojego klienta.
Korzyści z outsourcingu w branży TSL
Zalet poszczególnych rodzajów outsourcingu jest wiele, w zależności od charakteru danej współpracy. W przypadku outsourcingu transportowego dla firmy zlecającej największą korzyścią będzie zmniejszenie kosztów związanych z utrzymaniem floty pojazdów. Ponadto, firma zyskuje dużą elastyczność i możliwość dostosowania się do potrzeb swojego klienta bez ograniczeń. To z kolei wpływa pozytywnie na zwiększenie efektywności dzięki zasobom doświadczonych firm zewnętrznych i skróceniu wielu procesów do minimum. Dodatkowo firma produkcyjna lub spedycyjna korzystająca z outsourcingu transportowego, może w pełni skupić się na wewnętrznych procesach, co również znacząco wpływa na jakość świadczonych usług. Podobne plusy dotyczą outsourcingu spedycyjnego, ponieważ oszczędza wiele czasu, nie marnując go już na poszukiwanie transportu oraz załatwianie związanych z tym procesem formalności. Minimalizuje się również ryzyko błędu podczas planowania trasy oraz załadunku dzięki dostępowi do ekspertów. Przedsiębiorstwo nie musi się martwić o ewentualne problemy na trasie, konieczność negocjacji czy wszelkie formalności. Dodatkowym atutem będzie także duża elastyczność i możliwość koncentracji na własnych strategiach. Wykorzystanie agencji celnych w celu uproszczenia procedur celno-skarbowych również jest rozsądnym pomysłem, aby zminimalizować ryzyko dodatkowych kosztów. Często zdarza się, że bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia firmy importujące towary muszą liczyć się z dodatkowymi opłatami za nieznajomość przepisów w danym kraju. Takie rozwiązanie również redukuje koszty, zwiększa bezpieczeństwo przesyłki oraz pozwala zaoszczędzić sporo cennego czasu.
Mimo korzyści płynących z takiego rozwiązania nie jest ono pozbawione wad. Outsourcing może prowadzić do utraty kontroli nad powierzonymi procesami, problemami z komunikacją zewnętrzną oraz bezpieczeństwem wrażliwych danych. Dlatego warto przemyśleć wady oraz zalety danego rozwiązania i wdrożyć je według potrzeb danego przedsiębiorstwa.